Introduktion og CV

Introduktion:

Fra bogen ”Kvinden i nutidskunst” side 42, skrevet af Professor Laura Francesca Di Trapani, censureret Paris udstilling 2022:


"Hendes arbejde bevæger sig mellem det figurative og det symbolske
og handler om drømmelignende steder, hvor poserende kvindelige
figurer træder frem i billedet klart til at blive observerede og
samtidige skue ind i betragteren. 


De lyse toner kontrasterer med de mørke, det farvevalg er levende,
og atmosfæren er decideret afslappende. Hun arbejder primært
med grafitblyant, som gør det muligt for hende "at skabe rene og
dristige linjer", som er afgørende for at opnå en vis atmosfære af
intimitet i billedfortællingen.


Malefasen går forrest ved at tegne med fin blyant, "ved at skygge
skaber jeg lys og rum", siger hun.


Det er en håndværksmæssig og
besværlig teknik, der tager hende mange timer. Hovedaspektet er
det drømmende element, som hun bruger til at skabe følelsen af at
fremkalde en minde, der kommer frem til overfladen eller en drøm der
bliver et billede. De historiske referencer er klare, maleri fra det 20.
århundrede fra Klimt, Degas til Toulouse, hvis fotografiske dygtighed hun
sætter pris på at fange øjeblikke og forslag fra deres hovedpersoner".




Baggrund:


Autodidakt mixed media kunstner (født 1966).


2-år MFA-undervisning på Pafa; Philadelphia Academy of the Fine Arts, USA 1998-2001, klassisk tegning og maleri; lærer Standley Mertz (MFA), (Credits 25), USA.


Forskole  Kunstakademiet Odense, 1990-1991, Akademiske lærer Per Schultz, Erwind Kucta: Forskole for Billedkunst anatomiske tegnestudier, croquis tegning, skitsetegning, figurativ langtidsstudier og stilleben.


Medlem af Fyn's Grafiske Værksted for kunstnere, Odense: 1991-1998


Gymnasieafgangseksame i kunst og kunsthistorie på niveau B.


#artistbiography #artiststatement #artistwork #artiststudio #artistinspiration #acedemia #fineline #illustration 

Få tilsendt en .pdf med Kirsten Hammond Andersens udstillinger for 2019, 2020, 2021 og 2022